През 10 в. България
става родина на най-голямото средновековно социално движение – богомилството.
То е християнска ерес, обществено движение в религиозна форма, насочено срещу
устоите на официалната православна църква и феодалния строй, ерес, която не
остава в средите на духовенството, нито само в рамките на България, а обхваща
широки слоеве, разпростира се далеч извън родината си и съществува векове.
От всички извори
най-ранен и най-богат по отношение на сведения е „Беседа против богомилите“.
Съчиненията, писани от
официални християнски писатели, са противобогомилски. По отношение на отделни
богомилски схващания, изворите са разногласни, разногласия има дори в рамките
на едно и също съчинение – никоя ерес не е напълно единна.
Презвитер Козма дава
ясни и категорични сведения за времето и мястото на появата на новата ерес: „В
годините на благоверния цар Петър…“ Някои учени подлагат на съмнение
съществуването на поп Богомил като историческа личност с такова име; смятат, че
името е символично, с него се изтъквала връзката на еретиците с Бога – те с на
Бога мили, защото тяхното учение е истинско.
Запазено е писмо на
Теофилакт, отговор на запитване на Петър, писано след 941 г. От него се
разбира, че Петър е обезпокоен от появата на еретическо учение и пита какви
мерки да предприеме срещу него. От писмото става ясно, че еретиците бързо се
множат, но нито Петър, нито Теофилакт са наясно какво е точно тяхното учение.
Започнало своя живот в
първата половина на Петровото царуване, богомилското учение тепърва ще се
формира като цялостна система, ще се уточнява и ще се превръща все повече в
опасна ерес.
Козма определя
богомилството като „новопоявила се ерес“, а поп Богомил – като пръв нея сеятел.
От това проличава, че Козма е съвременник на поп Богомил и че ереста е именно
нова, не е повторение на вече известните. Има връзка с по-стари еретически
дуалистични учения и причините за формирането му са в конкретния обществено-политически
и културен живот.
В противоположност на
църквата поп Богомил създава теория за участието на дявола в създаването на
света, човека и обществения ред. Оттук произтича тоталното отричане на цялата
държавна, църковна, социална и семейна уредба. Дуализмът е основният богомилски
възглед, който обяснява злото в света и заедно с това прави богомилството остро
протестно движение.
Източниците на
богомилското учение са: 1. Отрицателните явления в живота, които дават повод за
недоволство, тласкат човека към търсене на ново обяснение за създаването на
света и земния ред. 2. Дуалистичните християнски ереси – главно павликянството
и масалианството. 3. Евангелските книги и елементите на дуализъм в тях, които
подкрепят дуалистичното учение. 4. Апокрифната литература, в която намират
отражение идеите на различни дуалистични и недуалистични антиканонични учения,
народни легенди и схващания. 5. Езическата вята, която по време на поп Богомил
не само че не е преодоляна, но сред народа продължава да е господстваща.
Българското богомилство
обаче не е повторение на павликянството. Опряно и на други извори, и на самата
действителност, то приема онези павликянски схващания, които му допадат.
Богомилите се делят на
три групи: съвършени, вярващи и слушатели. Съвършените богомили са
проповедениците, те са крайни в своите схващания. Отказват се от всякакви земни
блага, издържат се от обществото; не се женят и проповядват безбрачие. Заедно с
това те се обявяват срещу децата като рожби на телесна връзка и ги наричат
„дяволчета“. Вярващите богомили са били организирани в братства, а братствата –
в общини (църкви). Слушателите били извън богомислките общини, но имали право
да присъстват на проповедта.
Социалният състав на
богомилството е преди всичко от средите на селячеството и низшето духовенство.
Най-активните от тях са били затваряни и измъчвани. Богомилите са били
подлагани на проклятия, прогонвани са от пределите на страната.
Никакви мерки обаче не
са в състояние да спрат разпространението на богомилското учение. До османските
завоевания богомилството е мощно народно движение с големи културни последици.
Сред българското население богомилството формира обществени възгледи, създава
критично отношение към църковната литература и това намира отражение в
българския фолклор.
Богомилите отхвърлят от
Стария завет Мойсеевото петокнижие и пророческите книги. Признават обаче
Псалтира и мъдростите. Евангелието е морален кодекс на богомилите, чрез него те
се борят и срещу отклоненията от християнските морални норми. В научната
литература се допуска богомилска намеса в някои стари апокрифи.
Същинската богомилска
литература се появява като повествователна литература: Тайната книги на
еретиците и Катарски требник. Тайната книга е известна в два латински преписа.
Едно обширно
противобогомилско съчинение, в което има и анатеми, ярък израз на наченалата
идеологическа борба между ерес и официална християнска идеология, е споменатата
вече неведнъж „Беседа против богомилите“ на Презвитер Козма. Ръкописната традиция
ни предлага два варианта на заглавието на творбата: „Беседа на недостойния
Презвитер Козма срещу новопоявилата се ерес на Богомил“ и 2. „Слово на свети
Козма презвитер срещу еретиците спор и поучение от божествените книги“.
В заглавието на
Беседата авторът нарича Богомиловата ерес „новопоявила се“, а в текста се казва
изрично, че поп Богомил започва да проповядва в годините на цар Петър.
Следователно от времето, когато поп Богомил започва своята проповед, до момента
на написването на творбата е изминало „малко“ време, ереста е нова.
В Беседата се цитират
само устни изказвания на богомилите, а не техни книги. Това показва, че
богомилството още не е създало своя литература, или най-малкото тя не е
популярна и Козма не я познава.
Козма твърди, че
„повечето“ от хората обичат „кощуниците и басните“, а не книгите, че
предпочитат игрите вместо църквите, „вярват в сънища и срещи, и във всяко
сатанинско учение“. Това говори за съществуването на един цветущ езически
фолклор, за неукрепналия авторитет на църквата сред народа, за жизнени езически
обреди, навици и вярвания, които доминират над църковното учение и
християнските навици.
Името на „новия
презвитер Йоан“, който бил „пастир и екзарх на българската земя“, съвпада с
това на писателя Йоан Екзарх.
В научната литература е
обсъждан и въпросът за конкретното място на написването на Беседата. Тя е
писана в Охридско. Според тезата за създаването ѝ през 10 в. творбата е писана
в Преслав или в някой близък манастир.
Беседата не ни понася
конкретни биографични сведения за Козма, но отразява неговата личност. Като
всеки средновековен писател той притежава религиозен мироглед. Като привърженик
на официалното християнско учение и представител на църквата Козма е защитник
на официалния държавен, обществен и църковен ред. Козма брани принципите на
официалното християнско учение, установения ритуал, защитават богатството.
Козма съзнава слабостите на своята класа, вижда страданията на народа,
неправдите, вършени от страна на имотните и управляващите. Открил част от
обективните причини за разпространението на богомилството, той се старае да ги
премахне, за да изкорени ереста.
Днес творбата е
известна в 25 пълни преписа, все руски, и в множество откъси. Първата част същинската противобогомилска част. В нея
авторът полемизира с богомилите, стреми се да докаже погрешността на учението
им и вредата от него. Той безкомпромисен към тях, строг отрицател, язвителен,
дори ожесточен. Козма не крие своите чувства към противниците, открито заявява,
че иска да ги изобличи, а по-нататък ги обсипва с отрицателни квалификации от
всякакъв род.
В желанието си да
отрече богомилското учение на всяка жена търси слабостите му, затова отбелязва
не само отклоненията от ортодоксалното християнство, но подчертава слабости и
от морален характер и се спира на крайностите в учението.
Втората част от
творбата е отправена към духовенството, към богатите и към добрите християни
миряни. Тук авторът си поставя задача да укори своите събратя и да им даде
съвети, за да ги поправи. По този начин той цели да предотврати онези причини,
които дават „храна“ на еретическите учения. Според него тази причини са:
упадъкът на нравствеността у монаси и епископи, формалното изпълнение на
длъжностите, невежеството.
В Беседата не се отделя
специално внимание на народа, но присъствието му се чувства навсякъде в
творбата – и в първата, и във втората част.
В края на
произведението си Козма моли читателя да е осъжда неговата „грубост и безумие“,
защото е „прост и неучен“, уверява го, че говори изключително с езика на
Светото писание. Това е проявление не само на типичната средновековна
скромност. Изразът на самоотричане в случая е и един литературен похват.
Авторът иска да придаде истинност и авторитет на творбата си, цели да се
разграничи от светските автори и да изтъкне, че в казаното от него няма нищо
измислено.
Общото становище през
Средновековието е, че еретиците са разложители, съблазнители, които внасят
объркване в понятията, разединяват хората. Първата част на творбата трябва да
се определи като апологето-полемическа, а втората – като
изобличително-поучителна. Получава се сложно произведение, което обединява
апологеро-полимическата с хомилитическата традиция и в окончателната си форма
няма подобие във византийската литература.
Цялата творба на Козма
е написана със средствата на полимическото изкуство. В нея на пръв поглед има
известна несистемност – повторения, връщане назад, невинаги сполучливо
преминаване от един въпрос към друг. В първата част на Беседата без точна
последователност Козма се придържа към прилагания във византийските полемисти
маниер на диспут с еретиците: а) излагане на мнението на еретиците; б) критика
на това мнение или поведение и разкриване на правилното православно схващане.
Творбата на Козма
продължава векове наред да е актуална, защото:
1. Осъжда недъзи, които
не се изживяват през цялото Средновековие.
2. Съдържа принципни
положения на християнската вяра, размишления и аргументация по редица важни
въпроси от теоретическо и практическо значение.
3. Творбата е написана
с плам, с ораторско умение, но достъпно.
4. Между българските
богомили и руските еретици има известна близост.
Няма коментари:
Публикуване на коментар