Михаил Лермонтов (1814
– 1841)
Един от върховете на
гражданския и философския романтизъм. Творчеството му е пропито от трагичните
конфликти на неговата епоха и върху него тегнат силната обществена депресия и
драматизъм на руския социален и интелектуален живот след разгрома на
Декабристкото въстание. Най-ранните му стихове са написани четири години след
смъртта на Байрон, годината, в която се ражда Толстой.
Пушкин е негов кумир.
Лермонтов е първият, който властно и системно започва да руши хармонията и
симетрията на Пушкиновата поетика и стилистика. Лермонтов задълбочава
философското и психологическото начало в руската литература, като превръща
аналитизма и философския размисъл в ядро и доминанта на своята художествена
система. Изградено творчество върху философски антитези (добро – зло; вяра –
безверие).
Роден е в Москва. Син
на беден армейски офицер и богата аристократка, единствен наследник на знатен
дворянски род. Израства без майка, в центъра на остра вражда между властната му
баба и баща му. Най-ранни творби: „Кавказки пленник“, „Черкези“, „Демон“.
Напуска след две години
Московския университет и се записва в Школата за подофицери и юнкери. Там пише
тайно, главно нощем. След още две години е назначен в Царское село, където пише
„Маскарад“. Славата му идва чак след написването на „Смъртта на поета“,
посветено на смъртта на Пушкин. Пратен е на служба в Кавказ от Николай I заради стиховете му. Там се
запознава с Белински и заточените декабристи.
Петербургския му период
е най-полодоносен. Попада в Пушкиновия литературен кръг. През април 1840 г.
излиза първото самостоятелно издание на „Герой на нашето време“. След завръщането
си в Кавказ поетът е убит на дуел в околностите на гр. Пятигорск. Обем на
творчеството му: 400 стихотворения, 30 поеми, 5 драми, 3 романа и др.
Лирика
Създадена под силното
въздействие на Пушкин и Байрон, ранната му лирика е романтична по дух и поетика,
дълбоко изповедна, с огромна интелектуална и емоционална концентрация на мисълта
и чувството, фокусирана върху устойчив, мобилен и единен комплекс от поетически
лайтмотиви, образи, ситуации, символи с универсално и метафорично значение.
Късната лирика на
Лермонтов включва значително по-малко творби, като запазва своята изповедност и
интелектуална мощ, централните си философски лайтмотиви и гражданския си патос.
„Герой на нашето време“
Същинската творческа
история на романа до днес остава почти неизвестна и недокументирана. Три от
отделните повести излизат самостоятелно в сп. „Отечествени записки“: „Бела“, „Фаталист“
и „Томан“. Началният вариант на Лермонтовия роман изглежда е включвал само трите
относително самостоятелни и последователно написани повести: „Бела“, „Максим
Максимич“, „Княжна Мери“. Първоначалната редакция на романа е имала името „Един
от героите на нашия век“. В първото си издание през април 1840 г. има
заглавието „Герой на нашето време“.
Жанровата природа на „Герой
на нашето време“ е извънредно сложна и отдавна предизвиква спорове в
литературната наука и в критиката. В предговора Лермонтов нарича съчинението си
„книга“, а в „Бела“ го сближава с пътни записки. Всяка от отделните повести в
романа има своя жанрова специфичност, но допуска свободната и безконфликтна
контаминация с елементи от други жанрови форми.
„Герой на нашето време“
е първият философски и психологически роман в руската литература. Тук се
поставят и решава извънредно трудни философски проблеми на човешката природа и
на битието. В жанров аспект „Герой на нашето време“ е
философско-психологически, екзистенциален роман, художествен синтез на
философското и аналитичното начало, хибридно съчетание на разнородни жанрови
елементи с циклична структура и семантично единство. Книгата на Лермонтов има
фрагментарна конструкция, изградена според собственото му определение като „верига
от повести“.
Симптоматични са
диспозицията и съотношението между отделните части в романа. Построена върху
едно или няколко необикновени събития и приключения, всяка „глава“ притежава
относителна автономност и вътрешна сюжетна завършеност, както и своя
интертекстуална жанрова специфичност. Всяка повече има свое тематично поле,
свой сюжет и свои герои, които не само са „самостоятелни“, но и взаимно
съотнесени и съподчинени в духа на традицията на новелистичния роман. Отделните
глави, епизоди, а дори и предисловията, имат аналогичен вътрешен композиционен
строеж, но в рамките на общата вертикална схема всички тези сегменти на текста
загубват своята „независимост“ и са подчинени на изясняването на общия сюжетен
и идеен замисъл на произведението и на общата му тематична структура,
нарушавайки сюжетната си „затвореност“.
Сюжетното пространство
на Лермонтовия роман има хроникална схема и включва само един период от живота
на главния герой – неговото пребиваване в Кавказ. В духа на романтичната
традиция липсва подробен разказ както за миналото, така и за по-късните
житейски прояви на „странния човек“ – не се съобщава например нищо за петте
години, прекарани от него в Петербург след завръщането му в Кавказ. Останалите
герои имат повече спомагателна и отразяваща функция. Самата образна система на
романа е изградена с помощта на множество динамични бинарни опозиции (Печорин –
Бела…).
Самият сюжет е
центробежна конфигурация и представлява верига от авантюристични ситуации и
психологически експерименти на Печорин със себе си и с другия, за да се
отговори на глобални въпроси на битието. Строежът на „Герой на нашето време“ е
фрагментарен и е концентриран върху ретроспекцията. Съдбата на Печорин е
неизвестна още в средата на произведението: авторът сякаш показва героя си
най-напред в крайна фаза на трагичното му развитие, а едва след това ни
запознава с по-ранните му житейски приключения и душевни терзания.
Григорий Печорин –
герой или антигерой?
Онегин е отражение на
епохата на 20-те години на 19 век, епохата на декабристите, докато Печорин е
герой на третото десетилетие на този „жесток век“. И двамата са мислещи
интелектуалци на своето време. Но Печорин е живял в тежка епоха на обществен
гнет и бездействие, а Онегин – в период на обществено оживление и възможност да
стане декабрист. Печорин не е имал тази възможност и затова Белински казва: „Онегин
скучае, а Печорин страда.“
По произход Печорин е
аристократ, получил е светско възпирание. Освободил се от опеката на
семейството си и тръгнал по големия свят и започнал да се наслаждава на
всякакви удоволствия. Лекомисленият живот на аристократ скоро му станал
противен. Както при Онегин, отегчил се и от четенето на книги. След нашумялата
история в Петербург, Печорин бил изпратен в Кавказ. Печорин е физически силен и
издръжлив човек. В портрета на героя са отразени и вътрешни качества:
противоречивост и скритост. Не е ли удивително, че на русите му коси са
противопоставени кафяви вежди? Очите му не се смеели, когато той се смеел.
Печорин е надарен с ум,
критично оценяващ окръжаващия го свят. Той размишлява над проблемите за доброто
и злото, любовта и дружбата, над смисъла на човешкия живот. Според мнението на
съвременниците му, той е самокритичен. Той прекрасно се разбира с хората и дава
унищожителни характеристики за столичните аристократи. Паметта на Печорин е
наситена със сведения за литературата и историята. В неговия дневник откриваме
цитати то Грибоедов и Пушкин, названия на произведения, имена на писатели и
литературни герои.
Печорин е безумно смел,
сякаш си играе с живота. Стоейки на края на пропастта с незареден пистолет, той
изпъчва гърди пред изстрела на Грушнекци. Човек със силна воля и големи
възможности, Печорин страстно се стреми към активен живот. Даже опасните
приключения не могат да го удовлетворят. Любовта му носи само разочарование и
огорчение. Околните му причиняват мъка и това задълбочава страданието му.
Наравно с богатите
душевни сили и надареността на героя си, Лермонтов разкрива такива качества на
героя, които рязко снижават образа му. Печорин – студен егоист, безучастен към
страданията на другите и това го характеризира като индивидуалист. Но
най-голямата вина на Печорин е липсата на цел в живота, безплодното му
съществуване. Дали можем да наречем Печорин герой? Отговорът на този въпрос се
намира в предисловието, където Лермонтов категорично заявява, че Портретът на
Печорин е съставен от пороците на всички руски поколения в пълното си развитие.
Печоринството е била типична болест за онези времена.
Маскарад
Истински шедьовър на
руската класическа драматургия е романтичната трагедия в стихове „Маскарад“
(1835). Това е най-зрялата и стойностна драма на Лермонтов. Публикувана е
посмъртно през 1842 г. Това е единствената драма, която Лермонтов готви за
театъра и е се опитва безуспешно приживе да я постави на сцена. „Маскарад“ е
лирическа трагедия и силни мисли и бурни страсти, сложна и многопластова творба
с много напрегнат и динамичен конфликт, с дълбок лиризъм и психологизъм. Това е
социално-философска и психологическа драма за духовните терзания и трагичната
съдба на мислещия дворяснки интелигент от епохата на „безвремието“, който се
стреми към доброто, но става жертва на злото. В този смисъл това е една от
първите екзистенциални драми.
Каноническият текст на „Маскарад“
включва четири сценични действия, сравнително малко основни персонажи и
представя картината на бита и нравите на висшето петербургско общество от 30-те
години на 19 век.
Сюжетът има известно
външно сходство с Шекспировия „Отело“, но е конструиран върху по-широкия остър
и драматичен сблъсък на умния, горд, скептичен и критично настроен млад
аристократ с една бездушна, користна и духовно опустошена социална среда.
Сюжетът е свързан с романтичния мит за Демона. Центално място заема Евгених
Александрович Арбенин, който е носител на ключовите философски идеи на драмата.
Той съзнава трагизма на безцелното си битие и ненавижда светската сган.
Арабенин се опитва да намери нравствена опора и спасение единствено в семейното
щастие, но любовта му към жена му Нина се превръща в съдбоносна ревност и
завършва със страшно крушение на личността му. Той извършва убийство поради
нравствена принуда, а не защото е злодей. Трагедията на Арабенин е трагедията
на унизената и унищожена човечност. Ако Арабенин беше „безнравствен“ герой, той
сигурно не би стигнал до безумието, защото нормалната човешка психика не може
да понесе тежестта на престъплението. Той е жертва, но и рожба на жестокия и
бездушен свят на аристократичния „маскарад“, странно и парадоксално съчетание
на доброто и злото, на свелото и тъмното начало в човешката природа.
Героят на Лермонтов
може да бъде сравняван с Расколников на Достоевски, който пристъпва законите на
човечността и пролива „кръв по съвест“ в търсене на пътя към личното си
самоутвърждаване.
Финалът на „Маскарад“ е
трагичен. Оценъчната позиция на „автора“ към централния персонаж е
амбвивалентна и имлицирана върху принципа на „двойното състрадание“,
предизвикано и от жертвата, и от виновника за гибелта ѝ. Както знаем, този
принцип е характерен за Шилеровите трагедии.
Княз Звездич е „безхарактерен,
безнравствен, безбожен, самолюбив и зъл“ столичен офицер, глупав, лекомислен и
егоистичен салонен герой на съмнителни любовни авантюри. Казарин е вятърничав
картоиграч, бохем, епикуреец и злъчен мошеник със своя бездушна и цинична
философия. Шприх е клюкар, интригант и хамелеон, човек със студена, користна и
продажна душа. Зловеща роля в съдбата на Арабенин играе загадъчната, лицемерна
и символична фигура на Неизвестния, който само привидно е носител на идеята за „възмездието“.
Сложен е образът на баронеса
Щрал, умна, страдаща и мислеща жена, която презира светското общество, но се страхува от него, загрижена най-вече за собствената си репутация. Най-обаятелният лиричен и трагичен женски персонаж в Лермонтовата драма е Нина, съпругата на Арабенин, която е носител на необикновена душевна чистота, доброта, естественост и благородство, но не разбира терзанията, рефлексията и ревността на Арабенин и става невинна жертва не само на неговата отмъстителност и на сложната интрига около себе си, но и на собствения си наивитет и на сантиментално-романтичното си отношение към живота.
Щрал, умна, страдаща и мислеща жена, която презира светското общество, но се страхува от него, загрижена най-вече за собствената си репутация. Най-обаятелният лиричен и трагичен женски персонаж в Лермонтовата драма е Нина, съпругата на Арабенин, която е носител на необикновена душевна чистота, доброта, естественост и благородство, но не разбира терзанията, рефлексията и ревността на Арабенин и става невинна жертва не само на неговата отмъстителност и на сложната интрига около себе си, но и на собствения си наивитет и на сантиментално-романтичното си отношение към живота.
Художествената система
на „Маскарад“ се изгражда върху една романтична концепция за човека и света. В „Маскарад“
наблюдаваме два типа художествено време и пространство: а) хоризонтално –
темпорална последователност на събитията и тяхната битова релефност, и б)
вертикално – въплътено в образа на космическото обкръжение и фатално времето
измерение на Съдбата, дирижираща живота на персонажните маски.
Композицията е стройна,
динамична и построена върху остри антитези и преходи, фокусирана върху
личността и съдбата на централния персонаж. Кулминацията на сценичното действие
е диалогът между Арабенин и Неизвестния, когато първият разбира за невинността
на Нина, а развръзката е неговото полудяване и в тържеството на Неизвестния.
Стихът на Лермонтовата
драма е лаконичен, афористичен, експресивен, в основата си – разговорен, но във
всички големи монолози на централния герой – реторичен и патетичен. Свободен
ямбически стих.
Няма коментари:
Публикуване на коментар