Животът на
средновековните български писатели е слабо документиран. Причината е масовото
унищожаване на българска книжнина по време на нашествия и робство. Науката е
принудена да възстановява политическото и културно минало главно въз основа
извори от чужд произход – гръцки, латински, турски.
Кирил и Методий са
първите славянски и български светци. Славянската азбука широко се
разпространява, делото им придобива общественославянско значение.
Гръцките хронисти от 9
и 10 в. не са отбелязвали на Солунските братя. Делото на Кирил и Методий
навремето не е дало за Византия желаните резултати. Важни сведения за дейността
им съдържат латинските извори. Сред славянските извори различаваме
старобългарски паметници, написани на кирилица, и хърватски паметници, писани
на глаголица. Повечето от тях са създадени от Кирилови и от Методиеви ученици.
Определението
„българско“, що се отнася до славянската книга и език, не съществува в ранната
българска литература. В нея се употребяват изразите „славянски език“,
„славянски учител“, „славянски книги“, „славяни“. Българско е това, което е
свързано с властта – „български княз“, „българска земя“. Постепенно обаче
понятието „българи“ и „българско“ става равнозначно на „славяни“ и така този
език бива наречен „старобългарски“ вместо „старославянски“.
Въпреки обилността от
извори за делото на Солунските братя редица моменти в техния живот остават и до
днес неизяснени.
Кирил и Методий са
родени в Солун. Баща им е Лъв, военачалник. Двамата братя владеят до
съвършенство както гръцкия, така и славянския език. Възникват три хипотези за
народността на Кирил и Методий – двамата братя има гръцки произход, славянски
произход или и двете – майката е славянка, а бащата – грък.
От ранна младост Кирил
и Методий изпитват силна симпатия към славянския народ.
Методий е по-големият
от братята. Когато пораства, той става управител, жени се, раждат му се деца,
но после той напуска семейството си и става монах. Обикновено мъжете по онова
време са ставали монаси, когато овдовеят или преди да встъпят в брак. Затова се
смята, че напускането на Методий не е било доброволно.
Лъв умира, когато
Константин е бил още непълнолетен. След това той попада в най-известната тогава
школа – Магнаурската, в Цариград. Това е придворно училище, където се учат
децата на аристокрацията. Той изучава философия, диалектика, математически
дисциплини, Омир, изкуствата, граматика и риторика. Константин завършва школата
с титлата философ. След това той е искал да се отдаде на учение, но става
секретар на патриарха. Тази работа не му харесва и той става монах, а после –
учител по философия.
През 851 г. в Цариград
пристигат арабски пратеници с обвинение срещу основната християнска догма за
Светата Троица. Сарацинската държава навремето е една от най-големите държави.
Това е политически сблъсък. Коя вярва е по-добра и права? Византия трябвало да
защити своите идейни позиция и да отблъсне нападките. Затова тя веднага изпраща
Константин Философ. Константин успява да обори сарацините. Те му задават много
въпроси, най-вече за изкуствата, които те сами са владеели. Константин се
справил с всички въпроси и предизвикал огромно удивление сред противниците.
Кирил се връща в
Цариград и отива в манастир до 860 г.
В края на 859 или
началото на 860 г. хазарският каган отправя до Михаил III молба да му бъде изправен учен
мъж, който може да спори с евреите и с мохамеданите сарацини. Константин и
Методий се подготвят за мисията. Константин учи еврейски език. Двамата отново
успяват да оборят противниците си.
През 862 г. при
император Михаил пристигат посланици от моравския княз Ростислав с молба да му
бъдат изпратени учители, които могат на славянски език да разяснят
християнското учение. Моравия е станала арена на борби между източната и
западната църква. Княз Ростислав оценява немците и латинската църква като
по-опасни за независимостта на народа му. Затова иска да изгради културен фронт
срещу немците.
Изборът му пада върху
Кирил и Методий. Константин е готов да поеме задачата, но има една пречка –
славяните нямат букви. Това води Константин до идеята да създаде писменост –
моравската мисия става повод за сътворяването на славянска азбука.
Заедно с брат си
Методий Константин се оттегля в манастир, за да се подготви за мисията. Братята
не са сами. Имат и съмишленици, които им помагат. За сравнително кратко време
Константин съставя азбука и започва да превежда книги на нея. Първата книга,
която била преведена, е изборното евангелие.
Създаването на азбука и
преводът на най-необходимите богослужебни книги са резултат от внимателна
филологическа работа, опряна на отлична езикова и общокултурна подготовка.
Точно колко време е
работила групата по азбуката и книгите, не може да се каже, но през есента на
863 г. тя тръгва за Моравия и в същата година пристига там.
В Моравия Кирил и
Методий са посрещнати с радост и веднага започват да обучават ученици. Немското
духовенство обаче скоро започва да ги атакува. От векове в Европа властва
убеждението за трите свещени езика (латински, еврейски и гръцки), на които
трябва да се слави Бог, а ето един обикновен учител е дръзнал да създаде книги
на езика на славяните. Започват нападки срещу Кирил и Методий.
След като прекарват в
Моравия около три години, двамата братя решават да се върнат в Цариград и да
посветят там своите ученици в духовен сан.
През 868 г. по Коледа
братята са поканени от папа Адриан II. Папата освещава славянските книги и ръкополага
Кирил и Методий за славянски свещеници. Така славянската писменост и
славянският книжовен език са официално признати.
Немските епископи и
консервативни кръгове обаче не могат да се примирят с този изход на борбата.
Борбата ще трае още три
години. Методий ще бъде съден и заточван, учениците му ще бъдат гонени, ще
намерят убежище в България.
Изморен от труд и
напрежение, Константин е повален на легло от тежка болест. Преди смъртта си
Константин приема монашеското име Кирил. Константин-Кирил умира на 14. 02. 869
г. на 42 г. в Рим.
Методий става епископ
на Панония. Превежда нови книги. Умира на 6. 04. 885 г.
Няма коментари:
Публикуване на коментар