Един от
най-образованите и заслужили писатели на Преславската школа е Йоан Екзарх. Той
е признат от българската църква за светец. Житие за него не е запазено. Ето
защо за неговото дело и личност съдим само по творчеството му.
Йоан е славянин
българин, но не е пряк ученик на Кирил и Методий. Има високо образование. Могъл
е да го придобие в Цариград – в Магнаурската школа или в Студийския манастир.
Той започва книжовната си дейност в Плиска, а след 894 г. е най-тясно свързан с
Преслав и с княз Симеон.
Йоан има духовен сан
презвитер (свещеник) и заедно с това носи званието екзарх. В някои случаи екзарх
означава посланик, пратеник на Цариградската патриаршия в чужди страни. В други
случаи означава духовен глава на подчинена на Цариградския патриарх провинция.
Йоан Екзарх – екзарх български – това показва, че я носи „едно лице в цяла
България“.
Най-ранната по време
творба на Йоан Екзарх е „Небеса“. Тя е превод от обширното съчинение на Йоан
Дамаскин – „Източник на знанието“, а именно на третата част „Богословие“,
състояща се от 100 глави. Йоан подбира от тях 48-33 от първата половина и 15 от
последната четвърт. Към тях прибавя и шест глави от други автори. Днес трудът е
известен в 18 преписа.
Съдържанието на
„Небеса“ е богословско“. Тук има много философия, абстрактност. Съчинението има
компилативен характер. То е съставено въз основа на съчинения на „св. Василий
(Велики), Йоан (Златоуст), Севериан (епископ Гавалски) и Аристотел Философ.
Основен извор е съчинението на Василий Велики „Шестоднев“.
„Шестоднев“ се състои
от един Пролог и шест слова, които разказват за шестте творчески дни на Бога.
Прологът на труда с изключение на отделни моменти е оригинално дело на Йоан
Екзарх. Написан е във форма на слово, отправено към владетеля. По-нататък
започва прославата на Бога.
В шестте слова на
„Шестоднев“ разказът следва основните моменти от библейската история за
сътворението на света, обогатена с множество разнообразни сведения за
природата. Чрез „Шестоднев“ Йоан Екзарх воюва за окончателното утвърждение на
християнството в Българи, но вече на по-високо равнище – като философия.
В „Шестоднев“ са
обединени богословието с естествознанието.
Йоан Екзарх работи
успешно и в областта на тържествената ораторска проза.
Няма коментари:
Публикуване на коментар