Йоан Екзарх


Един от най-образованите и заслужили писатели на Преславската школа е Йоан Екзарх. Той е признат от българската църква за светец. Житие за него не е запазено. Ето защо за неговото дело и личност съдим само по творчеството му.

Йоан е славянин българин, но не е пряк ученик на Кирил и Методий. Има високо образование. Могъл е да го придобие в Цариград – в Магнаурската школа или в Студийския манастир. Той започва книжовната си дейност в Плиска, а след 894 г. е най-тясно свързан с Преслав и с княз Симеон.

Йоан има духовен сан презвитер (свещеник) и заедно с това носи званието екзарх. В някои случаи екзарх означава посланик, пратеник на Цариградската патриаршия в чужди страни. В други случаи означава духовен глава на подчинена на Цариградския патриарх провинция. Йоан Екзарх – екзарх български – това показва, че я носи „едно лице в цяла България“.

Най-ранната по време творба на Йоан Екзарх е „Небеса“. Тя е превод от обширното съчинение на Йоан Дамаскин – „Източник на знанието“, а именно на третата част „Богословие“, състояща се от 100 глави. Йоан подбира от тях 48-33 от първата половина и 15 от последната четвърт. Към тях прибавя и шест глави от други автори. Днес трудът е известен в 18 преписа.

Съдържанието на „Небеса“ е богословско“. Тук има много философия, абстрактност. Съчинението има компилативен характер. То е съставено въз основа на съчинения на „св. Василий (Велики), Йоан (Златоуст), Севериан (епископ Гавалски) и Аристотел Философ. Основен извор е съчинението на Василий Велики „Шестоднев“.

„Шестоднев“ се състои от един Пролог и шест слова, които разказват за шестте творчески дни на Бога. Прологът на труда с изключение на отделни моменти е оригинално дело на Йоан Екзарх. Написан е във форма на слово, отправено към владетеля. По-нататък започва прославата на Бога.

В шестте слова на „Шестоднев“ разказът следва основните моменти от библейската история за сътворението на света, обогатена с множество разнообразни сведения за природата. Чрез „Шестоднев“ Йоан Екзарх воюва за окончателното утвърждение на християнството в Българи, но вече на по-високо равнище – като философия.

В „Шестоднев“ са обединени богословието с естествознанието.

Йоан Екзарх работи успешно и в областта на тържествената ораторска проза.

Няма коментари:

Публикуване на коментар