Детството и юношеството
му се губят някъде в последните две десетилетия на Паисиевия осемнадесети век.
Заминал за Русия. Установява се в гр. Нежин. В един официален документ Денкоглу
сам се е нарекъл „нежинский грек“. В Москва той попада в още по-благоприятна
обстановка – тук има редица учени, общественици, политици, които живеят с
проблемите на поробеното славянство. Без колебание Денкоглу се ориентира към тях
и в скоро време домът му се превръща в един малък център на родолюбива дейност.
Тук са винаги добре дошли не само българите, които учат в Русия, но и редица
видни руски учени и обществени дейци, съчувстващи на българските национални
стремления. Денкоглу влиза в близка връзка с М. Погодин, Ю. Венелин, В.
Априлов, С. Филаретов, обсъжда с тях най-важните въпроси на българското
културно възраждане, за което отделя повече от половината от не особено
голямото си материално състояние.
Денкоглу намира в
лицето на Априлов човек, който не само го разбира много добре, но и който има
опит в реформирането на българското училище, създава с него по-здрава връзка и
именно чрез него изпраща на софийските училища пари и учебни пособия (книги,
карти, глобуси и др.).
След като раздава
подаръци на черквите и училището, Денкоглу пристъпва към най-важната задача на
посещението си в София организира
изграждането на ново училище на черквата „Св. Крал“ (днес „Св. Неделя“ на
едноименния площад). Дава крупната сума от 30 000 гроша, като упълномощава
Филаретов да доведе започнатото докрай и да организира учебната програма.
Всяка година провежда
тържествени изпити, на които кани и представители на светската и духовна власт.
А през 1858 г. благодарение на неговите грижи в София се отваря и девическо
училище. Умира през 1861 г. от сърдечен удар. На тържественото погребение
присъстват много граждани, учени, военни, търговци, хора от различни
националности, а Райко Жинзифов произнася реч. Важна част от завещанието на
Денкоглу е предназначена отново за народополезни цели.
Няма коментари:
Публикуване на коментар