Киприан е съученик на
Патриарх Евтимий, негов съидейник и ученик в литературното и преводаческото
дело. Като книжовник той принадлежи на две литератури – на старобългарската и
на староруската. Според едни той е сърбин, според други – българин.
Известно е за него едно
анонимно житие, запазено в много преписи. Ценни сведения съдържат: Надгробно
слово за Киприан от Григорий Цамбалк, патриаршески грамоти, някои руски
летописи, творби за Кирпианови съвременници и съперници в борбата за поста
московки митрополит.
Киприан произхожда от
Търново от знатната фамилия Цамблаковци. Григорий Цамблак изрично говори, че е
брат на баща му, т.е. негов чичо. Киприан умира в дълбока старост на 16
септември 1406 г. През 1472 г. Киприян бива канонизиран за светец.
Книжовната му работа се
разделя на няколко групи: 1. Преписи и преводи. 2. Агигографски творби. 3.
Химнографски творби. 4. Послания. 5. Съставителско-редакционна работа. Те са
създадени главно в периода от ръкополагането му за киевски митрополит до
смъртта му (1376-1406).
„Лествица“ на Йоан
Синайски е наречена така, защото съдържа 30 поучения като стъпала на лествица;
те учат монаха да се възкачи до висшата любов, която е последна степен.
Киприан преписва още
„Псалтир“ с последования (служби), които са подредени според Ерусалимския
устав. Киприан преписва още две книги – „Служебник“ и „Требник“.
Руските летописци
славят Киприан като преводач. В науката обаче преводаческата му дейност още не
е изяснена добре. Летописците погрешно са смятали някои от преписите на Киприан
за негови преводи, а друг преводи му се приписват.
„Посланията“ на Киприан
са многобройни. Не всички са негово творчество. Част от тях имат делови
характер. В науката основателно е изразено мнение, че са съставяне в
канцеларията на митрополията, а от Киприан само са подписвани. Те са огледало
на неговата широка църковноадминистративна дейност, свързана и с разрешаването
на ред битови въпроси.
Киприан познава
изискванията на епистоларния жанр. Той се придържа към правилото за простота и
яснота, но когато се отнася за общи принципи, нравствено-етични и богословски
въпроси, речта му става по-риторична, по-образна и аргументирана с цитати и
библейски паралели.
Към агиографските
твроби на Киприан принадлежат Жити на московския митрополит Петър и Похвално
слово за Петър.
Житието на митрополит
Петър е една от най-разпространените творби в руската книжнина. Известно е в
повече от 100 преписа.
По композиция на
житието следва творбите на Патриарх Евтимий: 1. Витиевато предисловие. 2.
Изложение на живота. 3. Похвала. 4. Молитва – заключение.
Киприан пръв въвежда в
руската литература новия житие стил. С това бележи началото на нов период в развитието
на руската литература – периода на проникване и усвояване на стила „плетение
словес“, който след него се развива от Григорий Цамблак и от Епифаний Премъдри.
„Похвалното слово за
Петър“ притежава стила според изискванията на тържествената ораторска проза и е
още по-емоционален, реторичен. Словото е твърде обширно и притежава черти на
житие. Срещат се няколко анафорични ритми.
За пълнота на неговия
портрет на книжовник трябва да се спомене участието му в съставянето на
„Московския летописен свод“. Киприан съставя нова редакция на Индекса на
отречените книги.
Едно от най-високите
признания на Киприан е написването на надгробното слово на Григорий Цамблак три
години след смъртта му, а също така и канонизацията на Киприан. Той е един от
малцината чужденци, включени в кръга на руските светци.
В съвременната наука
Киприан единодушно се оценява като добър политик, надарен църковен деятел,
активен книжовник.
Няма коментари:
Публикуване на коментар