Едно обширно
противобогомилско съчинение, в което има и анатеми, ярък израз на наченалата
идеологическа борба между ерес и официална християнска идеология, е споменатата
вече неведнъж „Беседа против богомилите“ на Презвитер Козма. Ръкописната
традиция ни предлага два варианта на заглавието на творбата: „Беседа на
недостойния Презвитер Козма срещу новопоявилата се ерес на Богомил“ и 2. „Слово
на свети Козма презвитер срещу еретиците спор и поучение от божествените
книги“.
В заглавието на
Беседата авторът нарича Богомиловата ерес „новопоявила се“, а в текста се казва
изрично, че поп Богомил започва да проповядва в годините на цар Петър.
Следователно от времето, когато поп Богомил започва своята проповед, до момента
на написването на творбата е изминало „малко“ време, ереста е нова.
В Беседата се цитират
само устни изказвания на богомилите, а не техни книги. Това показва, че
богомилството още не е създало своя литература, или най-малкото тя не е
популярна и Козма не я познава.
Козма твърди, че
„повечето“ от хората обичат „кощуниците и басните“, а не книгите, че
предпочитат игрите вместо църквите, „вярват в сънища и срещи, и във всяко
сатанинско учение“. Това говори за съществуването на един цветущ езически
фолклор, за неукрепналия авторитет на църквата сред народа, за жизнени езически
обреди, навици и вярвания, които доминират над църковното учение и
християнските навици.
Името на „новия
презвитер Йоан“, който бил „пастир и екзарх на българската земя“, съвпада с
това на писателя Йоан Екзарх.
В научната литература е
обсъждан и въпросът за конкретното място на написването на Беседата. Тя е
писана в Охридско. Според тезата за създаването ѝ през 10 в. творбата е писана
в Преслав или в някой близък манастир.
Беседата не ни понася
конкретни биографични сведения за Козма, но отразява неговата личност. Като
всеки средновековен писател той притежава религиозен мироглед. Като привърженик
на официалното християнско учение и представител на църквата Козма е защитник
на официалния държавен, обществен и църковен ред. Козма брани принципите на
официалното християнско учение, установения ритуал, защитават богатството.
Козма съзнава слабостите на своята класа, вижда страданията на народа,
неправдите, вършени от страна на имотните и управляващите. Открил част от
обективните причини за разпространението на богомилството, той се старае да ги
премахне, за да изкорени ереста.
Днес творбата е
известна в 25 пълни преписа, все руски, и в множество откъси. Първата част същинската противобогомилска част. В нея
авторът полемизира с богомилите, стреми се да докаже погрешността на учението
им и вредата от него. Той безкомпромисен към тях, строг отрицател, язвителен,
дори ожесточен. Козма не крие своите чувства към противниците, открито заявява,
че иска да ги изобличи, а по-нататък ги обсипва с отрицателни квалификации от
всякакъв род.
В желанието си да
отрече богомилското учение на всяка жена търси слабостите му, затова отбелязва
не само отклоненията от ортодоксалното християнство, но подчертава слабости и
от морален характер и се спира на крайностите в учението.
Втората част от
творбата е отправена към духовенството, към богатите и към добрите християни
миряни. Тук авторът си поставя задача да укори своите събратя и да им даде
съвети, за да ги поправи. По този начин той цели да предотврати онези причини,
които дават „храна“ на еретическите учения. Според него тази причини са:
упадъкът на нравствеността у монаси и епископи, формалното изпълнение на
длъжностите, невежеството.
В Беседата не се отделя
специално внимание на народа, но присъствието му се чувства навсякъде в
творбата – и в първата, и във втората част.
В края на
произведението си Козма моли читателя да е осъжда неговата „грубост и безумие“,
защото е „прост и неучен“, уверява го, че говори изключително с езика на
Светото писание. Това е проявление не само на типичната средновековна
скромност. Изразът на самоотричане в случая е и един литературен похват.
Авторът иска да придаде истинност и авторитет на творбата си, цели да се
разграничи от светските автори и да изтъкне, че в казаното от него няма нищо
измислено.
Общото становище през
Средновековието е, че еретиците са разложители, съблазнители, които внасят
объркване в понятията, разединяват хората. Първата част на творбата трябва да
се определи като апологето-полемическа, а втората – като
изобличително-поучителна. Получава се сложно произведение, което обединява
апологеро-полимическата с хомилитическата традиция и в окончателната си форма
няма подобие във византийската литература.
Цялата творба на Козма
е написана със средствата на полимическото изкуство. В нея на пръв поглед има
известна несистемност – повторения, връщане назад, невинаги сполучливо
преминаване от един въпрос към друг. В първата част на Беседата без точна
последователност Козма се придържа към прилагания във византийските полемисти
маниер на диспут с еретиците: а) излагане на мнението на еретиците; б) критика
на това мнение или поведение и разкриване на правилното православно схващане.
Творбата на Козма
продължава векове наред да е актуална, защото:
1. Осъжда недъзи, които
не се изживяват през цялото Средновековие.
2. Съдържа принципни
положения на християнската вяра, размишления и аргументация по редица важни
въпроси от теоретическо и практическо значение.
3. Творбата е написана
с плам, с ораторско умение, но достъпно.
4. Между българските
богомили и руските еретици има известна близост.
Няма коментари:
Публикуване на коментар